Nowe paliwo E10 – co warto o nim wiedzieć? - PETROLAN
Petrolan - hurtowa sprzedaż oleju opałowego i oleju napędowego

Nowe paliwo E10 – co warto o nim wiedzieć?

Nowy rok 2024 przyniósł istotną zmianę dla użytkowników samochodów. Na stacjach pojawiło się nowe paliwo, a konkretnie benzyna E10. Jednocześnie ze sprzedaży wycofano bezołowiową benzynę Pb95 E5. Jakie były powody tej decyzji? Czym różni się paliwo E10 od E5? Do jakich aut można wlewać nową benzynę? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się poniżej.

Nowe paliwo e10 - tankowanie

Nowa benzyna E10 – co to jest?

Benzyna E10 zastąpiła na stacjach paliw benzynę oznaczaną symbolem E5. Obie substancje różnią się tylko jednym, aczkolwiek istotnym parametrem. W składzie benzyny E10 znajduje się do 10% biokomponentów. W benzynie E5, maksymalnym limitem dla składników pochodzenia organicznego było 5%. Zmiana składu nie wpłynęła na liczbę oktanową. Zarówno w przypadku nowej benzyny E10, jak i starszej, wynosi ona 95. W sprzedaży nadal pozostała benzyna 98-oktanowa, która wciąż nosi oznaczenie E5 – w jej składzie znajduje się maksymalnie 5% biokomponentów.

Dlaczego wprowadzono paliwo E10 w Polsce?

Polska jest krajem, w którym stosunkowo późno wprowadzono zmianę benzyny z E5 na E10 w powszechnym użytku. Decyzja ta jest związana z przyjętą przez kraje Unii Europejskiej strategią ekologiczną, zakładającą jako cel 14%-procentowy udział paliw pochodzących z surowców odnawialnych w ogóle paliw zużywanych w transporcie. Transport ma także stopniowo zmniejszać swoją zależność od paliw kopalnych.

W jakim celu warto stosować surowce odnawialne? Zmniejszają one bilans emisji dwutlenku węgla w całości produkcji paliw. Bioetanol, produkowany z udziałem biokomponentów ma mniejszy ślad węglowy o średnio 70% w porównaniu do paliw kopalnych, takich jak benzyna tworzona wyłącznie z rafinacji ropy naftowej. Pośrednio, ograniczanie paliw kopalnych ma zatem wpływ na czystość powietrza, a nawet poziom smogu w miastach.

Polska wprowadziła paliwo E10 jako dziewiętnasty kraj w Unii Europejskiej. Osoby, które podróżują po kontynencie zapewne nie raz zetknęły się już z tym rodzajem benzyny na stacjach w krajach takich jak Austria, Niemcy, Dania, Francja, Holandia czy Hiszpania. W niektórych z tych państw benzyna E10 dostępna jest już od niemal dekady. Paliwo E10 na swoich stacjach mają także niektóre państwa nie należące do Unii Europejskiej, takie jak Wielka Brytania czy Norwegia. Benzyna E10 jest również powszechnie stosowana na innych kontynentach, np. w Stanach Zjednoczonych czy w Australii.

Wpływ benzyny E10 na spalanie samochodu

Faktem jest, że zwiększenie udziału bioetanolu w składzie paliwa może wpływać na wzrost jego zużycia przez silniki spalinowe. W przypadku zmiany benzyny E5 na E10 mamy jednak do czynienia z różnicą tak niewielką, że kierowcy w większości mogą nie zauważyć jakiejkolwiek zmiany w konsumpcji paliwa przez ich auta. Eksperci motoryzacyjni szacują, że realny wzrost spalania przy wykorzystaniu benzyny E10 w porównaniu do E5 może sięgać 1-2%. Jednocześnie warto zauważyć, że w teorii większa zawartość bioetanolu powinna przełożyć się na wzrost mocy silnika. W tym przypadku również będą to wartości marginalne, raczej nieodczuwalne dla kierowców samochodów.

Czy cena benzyny E10 będzie wyższa?

Niektórzy kierowcy, a nawet część rynkowych analityków spodziewała się, że wprowadzenie nowego rodzaju benzyny na stacje stanie się pretekstem do podwyżki cen. Początek roku 2024 nie potwierdził jednak tych spekulacji. Z technicznego punktu widzenia nie ma argumentów, ze względu na które cena paliwa E10 miałaby w znacznym stopniu różnić się od ceny benzyny E5. Teoretycznie większy udział biokomponentów w składzie substancji powinien wręcz wpływać na obniżenie kosztów produkcji. Znów jednak mówimy tu o liczbach niewielkich – dosłownie kilku groszach w całej kwocie ceny benzyny. Warto bowiem pamiętać o tym, że koszt produkcji i dystrybucji paliwa stanowi zaledwie około połowy finalnej ceny paliwa na stacji. Pozostała część to podatki, marża dystrybutora i inne koszty.

Sprawdź nasze stacje oraz ofertę hurtowej sprzedaży paliw

Czy benzyna E10 nadaje się do wszystkich samochodów?

Niestety nowy rodzaj benzyny wprowadza pewne utrudnienia i komplikacje, zwłaszcza dla właścicieli starszych samochodów. Producenci pojazdów zwracali uwagę na konieczność dostosowania silników swoich modeli do E10 dopiero od 2010 r. Niektóre starsze pojazdy nie są zatem dostosowane do korzystania z tego paliwa. Zdarza się to także w niektórych autach młodszych, produkowanych po 2010 r., jednak mowa tu o w zasadzie pojedynczych przypadkach.

Brak kompatybilności niektórych modeli starszych pojazdów z benzyną E10 był jednym z powodów zwlekania z wprowadzeniem nowego rodzaju paliwa przez Polskę. Średni wiek użytkowanych pojazdów w naszym kraju jest znacznie wyższy niż w większości krajów Europy Zachodniej i Północnej. Obecnie po drogach jeździ już jednak stosunkowo niewiele samochodów, które nie powinny być użytkowane na paliwie E10. Jak kierowcy mogą sprawdzić, czy tankowanie tego rodzaju benzyny jest dla nich bezpieczne? Istnieje kilka sposobów.

Informacja o tym, czy silnik samochodu jest przystosowany do zasilania benzyną E10 znajduje się w instrukcji pojazdu. Często można znaleźć ją także na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa (w formie naklejki).

Samochody przystosowane do benzyny E10 – lista

Co się stanie, jeśli zatankuję benzynę E10 do starego auta?

Jak już wspomnieliśmy, benzyna E10 budzi obawy szczególnie u użytkowników starszych samochodów. Lista, którą cytujemy powyżej wskazuje jednak, że znaczna część samochodów produkowanych nawet przed 2010 r. jest do niej dostosowana. Co jednak stanie się, jeśli zatankujemy benzynę E10 do auta z nią niekompatybilnego? W krótkiej perspektywie nie stanie się zupełnie nic. Silnik powinien pracować tak samo jak na benzynie E5. Problemem może okazać się jednak długotrwałe stosowanie tego paliwa w niedostosowanym silniku. Wówczas stopniowemu uszkodzeniu mogą ulegać elementy układu paliwowego, zwłaszcza jego części metalowe. Większa zawartość biokomponentów wpływa także na przyspieszenie zużycia uszczelnień elastomerowych w silniku. Ich zużycie może spowodować pojawienie się wycieków.

Gdzie tankować auta niedostosowane do paliwa E10?

Użytkownicy samochodów z silnikami niedostosowanymi do E10 nie muszą jednak obawiać się, że ich samochody zostaną stopniowo wykluczone z użytku. Na stacjach paliw nadal dostępna jest benzyna 98-oktanowa, której nie objęła zmiana dotycząca zawartości biokomponentów. Nadal spełnia ona standard benzyny E5 i można ją bezpiecznie stosować także w starszych silnikach. Warto zwrócić jednak uwagę na fakt, że benzyna Pb98 jest droższa od standardowej benzyny Pb95. Innym rozwiązaniem dla kierowców jest możliwość zakupu dodatków do paliw, dostępnych w sklepach motoryzacyjnych i na niektórych stacjach paliw. Dodatki te chronią układ paliwowy oraz uszczelnienia w silniku, przez co zabezpieczają jednostkę przed szkodliwym wpływem składników benzyny E10.    

Petrolan bazuje na ponad dwudziestoletnim doświadczeniu firmy Wtórmex, która sprostała wymaganiom Klientów, równocześnie dając poczucie stabilności i rzetelności naszym Kontrahentom pod względem finansowym jak i jakościowym.

Kontakt
Biuro
Marcin Zbroja
Arkadiusz Pawelec

Dostarczamy olej napędowy do województw: łódzkie, śląskie, świętokrzyskie